“Koop mij!” “Huur mij!” “Kijk een nieuw model!” “Je vriend vindt dit leuk.” “Kopers die dit leuk vinden, kiezen vaak voor dat.” “Met dit product houden mensen echt van je.” “Vraag je jezelf nooit af hoe je zolang zonder hebt gekund?”
We leven in een branded world, beheerst door merken en marketing. Was dat vijftig jaar geleden nog verrassend, grappig of spannend, tegenwoordig voelt het vaak als teveel en teveel van hetzelfde.
Branded world
Het is overal. Binnen social media, in apps, bij zoekmachines, in je mailbox, op tv, in kranten en bladen, op de radio, in films en series, langs de weg, op kleding en apparaten, in de trein, in de winkel, op straat, in de horeca – er is bijna geen ontkomen meer aan.
Marketingmoe
Een groeiend aantal mensen is daardoor marketingmoe. Waar velen de voortdurende inprenting gedachteloos ondergaan, bijna alsof ze in Noord-Korea leven, kiezen zij voor actie. Zij stemmen met hun voeten.
Ad blockers
Waarom kiezen mensen massaal voor streamingdiensten zonder reclameblokken (maar met sluikreclame)? Waarom zijn ad blockers in sterk opkomst? Waarom heeft je mailbox een spamfilter? Waarom bieden vrijwel alle ‘gratis’ apps een betaalde versie zonder reclame? Waarom hebben mensen een NEE-NEE- of NEE-JA sticker op hun brievenbus?
Mensen zijn marketingmoe & marketingwijs
Alles al gezien
Als organisatie zijn dit signalen om rekening mee te houden; er is dus een groep die het zat is, die zelfs graag betaalt om jullie (uitingen) nooit meer te zien! Daar komt bij, dat consumenten en klanten tegenwoordig ‘alles’ al gezien hebben; de creatieve reclames, de bijzondere verpakkingen, de hippe events en de spraakmakende acties (al dan niet met entertainmentsterren als soapacteurs, zangers of influencers).
Marlboro man
Bovendien weten ze na decennia wel wat waar is van al die mooie beloften (bar weinig), en ze herkennen intussen (mede dankzij internet) veelgebruikte psychologische mechanismen (je bent niet stoer als je rookt & een man in een witte jas maakt een wasmiddel niet beter). (Hier vind je de belangrijkste psychologische mechanismen die worden toegepast binnen traditionele marketing.)
Marketingwijs
Ze zijn daardoor niet alleen marketingmoe geworden, maar ook marketingwijs; van ‘misschien is het niet waar’ naar ‘misschien is het wel waar’; marketing liegt vrijwel altijd (ondanks wettelijke beperkingen en ethische richtlijnen van internationale brancheorganisaties).
Toen ik lesgaf aan een hogeschool was er bijvoorbeeld een keer een student die een claim in een marketingplan niet goed kon onderbouwen. Toen ik ernaar vroeg, zei hij: “Maar dat is toch wat marketing is; dat het eigenlijk niet uitmaakt wat je zegt?”
Afdeling Leugen & Bedrog
Dat was pijnlijk, maar het is eigenlijk niet vreemd dat mensen zo denken; de Afdeling Marketing, dat was decennia de Afdeling Leugen & Bedrog – wat voor bordje er ook op de deur hing. Bij sommige bedrijven is dat nog steeds zo; alles voor de sales (en als er gedonder van komt, dan zien we dat later wel weer). Op marketingopleidingen wordt ethiek vaak ook onderbelicht.
Het moet anders
Ik denk dat het anders kan en anders moet. Om die reden heb ik in 2020 ‘Communicatie met een Plus’ ontwikkeld. Communicatie met een Plus is de aanpak die ik met Hermez Communicatie voorsta; effectief, eerlijk, met meerwaarde en samen met relevante partijen.
Communicatie met een Plus
Ik kies voor eerlijke communicatie: be good and tell it of (nog effectiever): be good and let others tell it. Geen bananen recht proberen te praten, maar goed zijn, goed doen en dat (laten) delen.
Om dat in de praktijk te brengen, adviseer ik twee dingen: gebruik een passende contentstrategie en geef je klanten een podium (beter nog: nodig ze uit aan tafel). Beide gaan prima samen.
Contentstrategie is veel meer dan marketing
Contentstrategie
Werken met een contentstrategie is volgens mij je beste kans om de komende jaren mensen te overtuigen, ook mensen die marketingmoe en marketingwijs zijn.
Een contentstrategie garandeert krachtige, consistente en langdurige communicatie met de voor jullie organisatie belangrijke partijen, offline en online. Hij is gebaseerd op wat jullie organisatie doet en op de lange termijn wil bereiken plus wat jullie stakeholders willen weten, van productinformatie tot informatie over kwaliteitsborging en veiligheid.
Stakeholders
Stakeholders zijn mensen of organisaties met een bepaald belang bij jullie organisatie, diensten en/of producten. Stakeholders kunnen klanten zijn, maar ook toeleveranciers, partners en omwonenden vallen er onder. Door de focus op stakeholders gaat een contentstrategie dus om veel meer dan marketing, dat voornamelijk gericht is op klanten (en marktaandeel).
Attention economy
In een tijd waarin aandacht een schaars goed wordt, transparantie vereist is, marketingmoeheid toeneemt en mensen marketingwijs worden, is eerlijke communicatie naar mijn mening de beste en vermoedelijk ook de meest effectieve aanpak. In dat licht is een contenstrategie een prima communicatiestrategie.
Om met een contentstrategie succesvol te kunnen zijn, moeten organisaties minder toeteren en meer luisteren. Alleen zo kom je erachter wat er van je gevraagd wordt.