Veel organisaties zijn nog steeds vooral aan het roeptoeteren, ook op social media. Met een dialoog is veel meer te winnen.
Communicatie is de afgelopen eeuwen niet wezenlijk veranderd, wel het denken erover. Recente onderzoeken, onder meer uit neurowetenschappen, bieden belangrijke inzichten.
Communicatie blijkt meer emotioneel en onbewust dan rationeel; mensen kiezen eerst en motiveren hun keuzen vervolgens met argumenten.
We zijn nu altijd ‘aan’
Verder zijn er bepaalde principes die goed werken, zoals wederkerigheid, schaarste, het gedrag van anderen die op ons lijken etc.
En communicatie is altijd en overal, en iedereen doet mee. Zelfs als je besluit om niet te kijken, luisteren, lezen of (re)ageren, is dat een communicatiebesluit.
We zijn altijd ‘aan’. Dat geldt voor jouw smartphone, maar ook voor organisaties. Door smartphones, smartcars en smarthomes neemt de onderlinge verbondenheid de komende jaren verder toe.
Toet toet boing boing
Altijd ‘aan’ vraagt van organisaties om op meer manieren te communiceren. Toch zijn veel nog uitsluitend aan het roeptoeteren, toet toet boing boing, zelfs via media die prima geschikt zijn voor de dialoog, zoals social media. Hoe komt dat?
De belangrijkste reden lijkt te zijn dat ‘reclamedenken’ diep geworteld is in ons denken. Hierdoor worden nieuwe, interactieve communicatiemiddelen nog vaak op de oude manier worden gebruikt; wat je vroeger deed met website, brochure en print advertenties, doe je nu op Facebook of Instagram.
Door het gemak en de relatief lage kosten waarmee je binnen social media (Facebook), bij zoekmachines (Google) en op sites kunt adverteren, en het massale gebruik daarvan, wordt de neiging om te roeptoeteren vermoedelijk nog verder versterkt.
De concurrent doet het ook niet
Organisaties komen zelf vaak met de volgende argumenten om hun geroeptoeter te rechtvaardigen: extra kosten, de belangrijkste concurrent doet het ook niet, we willen niet het achterste van onze tong laten zien, we hoeven niet voorop te lopen, en het afbreukrisico.
Ze hebben gelijk. Een dialoog is duurder, je moet er meer tijd en energie steken, en er is inderdaad een risico; sla je de plank mis, door gedrag en/of communicatie, dan gaat je dat geld kosten, direct of indirect; van een beschadigde reputatie tot en met omzetverlies.
Veel te winnen met een dialoog
Soms is de reden dat ze niet echt geïnteresseerd zijn in hun stakeholders. Online zijn veel organisaties soms zelfs ronduit opdringerig. Als het mensen waren, waren het vast geen vrienden.
Maak je organisatie toekomstbestendiger
Er is veel te winnen als besluit om je stakeholders serieus te nemen en wel het gesprek aan te gaan. Via een waardevolle dialoog met je belangrijkste stakeholders kun je de organisatie beter inbedden, problemen vermijden en op termijn mogelijk zelfs je aanbod en werkwijze helemaal aanpassen aan toekomstige behoeften. Zo wordt je organisatie toekomstbestendiger.